Duben 2022: O e-mailových přikázáních a MrBeastovi
Pro někoho je vyřizování e-mailů noční můrou. Mě to baví – díky pravidlům, kterých se držím. Nabízím je i vám. A řeč bude taky o MrBeastovi – youtuberovi, který to z dětského pokoje dotáhl k milionům.
5 e-mailových přikázání
Pro některé lidi jsou e-maily noční můrou. Pro mě ne. Inbox považuju za svou informační centrálu, hlavní spojení se světem. Díky e-mailům udržuju kontakt se spoustou lidí, kterých si vážím.
I proto se na vyřizování e-mailů docela těším. Nevyhlašuju e-mailové bankroty a nemažu nepřečtené zprávy – každý e-mail je pro mě důležitý, každý se snažím vyřídit nebo někam zařadit.
Aby to fungovalo, používám 5 e-mailových přikázání. Tady jsou:
1. Pracuju jen s jednou e-mailovou schránkou. Jakýkoliv jiný e-mail, který musím používat, přesměrovávám na svou hlavní adresu na Gmailu a všechny zprávy řeším odtud.
2. Vyřizuju e-maily v bloku. Většinou si plánuju jeden nebo dva časové bloky na dobu, kdy už mám hlavní práci za sebou. Důvod? Kdybych začal dřív, ocitl bych se v reaktivním módu a snaha přepnout se zpět do aktivního by mi sežrala spoustu energie. Jde to, ale zatraceně to bolí a trvá to dlouho. Proto se tomu snažím vyhýbat.
3. Nepoužívám notifikace. Na žádném ze svých zařízení. Nejsou potřeba, protože si každý den vyhrazuju čas na vyřizování e-mailů. A to poslední, co bych chtěl, je, aby na mě e-maily vyskakovaly dřív, než přijde jejich chvíle.
4. Třídím jako o život. Do inboxu míří největší porce informací, které každý den získávám. Ale většinu z nich posunuju jinam – schůzky a úkoly jdou do kalendáře, kde si na ně blokuju potřebný čas, abych je nemusel nosit v hlavě, různé postřehy nebo témata pro vlastní psaní sypu do poznámkové aplikace a tipy na fajn články mají taky svůj kastlík, ve kterém čekají na pozdější přečtení.
Tip: Zkuste se důkladněji zamyslet, jaký typ informací se vrší ve vašem inboxu. Pak budete schopni najít odpovídající systém, díky kterému tu hromadu rozeberete.
5. Jedu v režimu zpoždění. Byly časy, kdy jsem na e-maily odpovídal do hodiny. Problém byl v tom, že e-maily nemizely – naopak přicházely další a další. Vyřizování bylo nekonečné, protože každý e-mail plodí nový e-mail. Teď na mnoho zpráv odpovídám až po 24 nebo 48 hodinách. Zprvu to bylo nepříjemné, protože jsem se rval s pocitem, že všechny zprávy v inboxu jsou naléhavé. Jenže to jsou jenom jejich mimikry – málokterá věc v e-mailu skutečně hoří.
Tip: Když odpovídáte později, snažte se svou odpověď o to důkladněji promyslet – aby byla hodnotnější protiváhou okamžité reakce.
A jak to dělám s newslettery?
Znáte mě, přihlašuju se k hromadám obsahových newsletterů. A hromadu jich taky odhlašuju. Kdybych to nedělal, už bych se z té záplavy nikdy nevyhrabal.
S newslettery je to podobné jako s oblečením – když jste to přes rok neoblékli, asi to už nosit nebudete. Čas od času proto doma hadry probereme a pošleme je dál.
Podobně přistupuju k newsletterům, ale při čistce zohledňuju jejich frekvenci. Pokud jsem denní newsletter neotevřel měsíc, odhlašuju se. Jestliže jsem týdenní zpravodaj neotevřel dva měsíce, končí. A jakmile jsem na měsíční newsletter nesáhl půl roku, mizí navždy.
Dlouhodobě tak zůstávají jen newslettery, které opravdu čtu.
Jak pracujete s e-maily a newslettery vy?
Jak si vedou newslettery tvůrců
ConvertKit je jedním z nejpopulárnějších newsletterových nástrojů. Ostatně ke konci roku 2021 na něm bylo téměř půl milionu tvůrců (od marketérů přes kouče, youtubery, influencery, designéry, spisovatele, podcastery, blogery, novináře až po filmaře), kteří každou sekundu odeslali 530 e-mailů. Působivé, že?
A ještě působivější je statistický report, který dali v ConvertKitu dohromady. Dá se z něj vyčíst, jak si ve srovnání s tvůrci na ConvertKitu vedete vy. Můžete si tak vyzobnout, na co se u sebe zaměřit, co vylepšit a v čem držet kurz.
Konverze. Průměrný konverzní poměr na přihlašovacích stránkách k newsletteru napříč všemi tvůrčími odvětvími byl 1,95 procenta. Jinými slovy – z každé stovky lidí, kteří si přihlašovací stránku prohlédli, se zhruba dva proměnili v odběratele. (Nikdo neříkal, že to bude snadné, bejby.)
Databáze. Průměrná velikost e-mailového seznamu byla 645 odběratelů – ovšem nejpočetnější kategorií jsou stále tvůrci s méně než stovkou odběratelů. „K úspěchu nepotřebujete obří databázi. Naši tvůrci vydělali tisíce dolarů, když spustili produkty pro méně než 1000 odběratelů,“ připomněli lidé z ConvertKitu.
Doporučení. Tvůrci, kteří využívali program pro doporučování newsletterů (tzv. referral program), rozšiřovali svůj seznam kontaktů v průměru o 35 % rychleji. (Hmm, a přesto doporučovací program pořád není běžnou součástí většiny e-mailových nástrojů.)
Open rate. V lednu 2022 byla průměrná míra otevření e-mailů 36 %. Statistika ze září 2021 zase říká, že nejvyšší průměrný open rate byl v úterý, následovala neděle a třetí místo si rozdělily středa a pátek.
Prokliky. Míra prokliků uvádí, kolik lidí, kteří newsletter obdrželi, kliklo na odkaz v něm. V lednu 2022 činil průměr tvůrců odesílajících z ConvertKitu 5,8 %.
Odhlášení. Dlouhodobě byste se měli držet pod 1 % odhlášených. Čísla z ConvertKitu jsou ještě lepší – tam měli tvůrci v září 2021 v průměru jen 0,0012 % odhlášených.
Hlášení o spamu. V lednu 2022 zaznamenal ConvertKit průměrně 0,01 % spamových stížností. Míra pod 0,1 % se obecně považuje za zdravou.
Teď už máte dostatek indicií, abyste mohli poštelovat vlastní newslettery. A pokud budete mít chuť, dejte vědět, jak si vedete.
Co mě cvrnklo do nosu
🤩 Mezi hvězdami. Od 24. do 27. května si můžete poslechnout a taky omrknout Hvězdy e-mailingu. Na téhle konferenci bude přes dvacet expertů na e-mailing, copywriting a marketing. A já. V on-line části vám představím svůj pohled na výhody obsahových newsletterů. Kolegové pak poradí, jak e-mail marketing odšpuntovat, jak se zbavit rutinních činností a jak díky e-mailům v podnikání vydělávat. No, a kdyby vám to nestačilo, můžeme se potkat i offline (v pátek 27. května v Hradci).
⚙️ Jak hacknout editování textů. Dickie Bush sepsal tvítvlákno se třemi tipy, jak editovat texty a nestrávit tím půl života: „1. Počkejte 24 hodin po dopsání a pusťte se do toho. 2. Úpravy zmákněte do 10 minut (Jak? Čtěte nahlas a zaměřte se na těžkopádné věty, opakovaná slova, žargon.). 3. Finální editaci udělejte po přečtení textu na telefonu.“ Páni, tak ten poslední bod mě dostal. Dickie je přesvědčený, že čtení na mobilu vám poskytne čerstvý pohled – a navíc se více soustředíte na správné formátování textu. „Lidé na telefonech text nejdříve prolétnou, pak čtou. Pokud jim nedáte důvod číst, neudělají to,“ říká.
💭 Cíle a projekty, nebo sny a koníčky? Lidé nedosahují pokroku, protože nepracují správně s cíli a projekty. Co je cíl? Destinace, do které jdete. Když ji neznáte, nemáte šanci se do ní dostat. „Ale cíle samy o sobě nic nesvedou. Potřebujete projekt – to je prostředek, který vás do cíle dostane,“ říká v krátkém youtubovém videu Tiago Forte. Snadné, že? Jenže bacha. „Cíl bez projektu je sen. A projekt bez cíle je koníček,“ dodává Tiago. Zásah, potopeno! Doporučuje udělat si revizi věcí, na kterých děláte: Není to, co označujete za cíl, ve skutečnosti snem? Není to, co považujete za projekt, spíše hobby? Aby bylo jasno – na snech a koníčcích není nic špatného, jen je důležité nesnažit se z nich dělat něco, čím nejsou.
⁉️ Pozor na ty rady! „Když vám lidé říkají, že je něco špatně nebo že jim něco nesedí, mají téměř vždy pravdu. Když vám říkají, co přesně je podle nich špatně a jak to spravit, téměř vždy jsou vedle,“ napsal spisovatel Neil Gaiman. (Objeveno v denním newsletteru Joshe Spectora.)
📌 Nestyďte se za sebepropagaci. Mám rád newsletter Anne-Laure Le Cunff, těším se na něj každý týden. Proto jsem si nemohl nechat ujít její vyprávění pro ConvertKit. Je to fascinující příběh. Skvělý je třeba okamžik, kdy se rozhodla newsletter založit. Bylo to během postgraduálního studia neurovědy – tehdy se dozvěděla o „generačním efektu“. Spočívá v tom, že když vyjádříte vlastními slovy to, co studujete, lépe látce porozumíte a lépe si ji zapamatujete. Tím, že v newsletteru předávala rady dál, pomáhalo jí to v učení. Trefa! Anne-Laure taky vyvrací obavy tvůrců ze sebepropagace. „Pokud to, co vytváříte, nepřináší žádnou hodnotu, je to podle mě spam. Ale jestliže skutečně věříte, že váš obsah je kvalitní, neměli byste se za jeho propagaci stydět.“
🗳️ Trochu politiky v inboxu. Příjemně civilní. Minimalistický. Takový je nový newsletter pirátky Olgy Richterové. Za poslední tři roky jsem zkusil odebírat několik politických newsletterů, jenže po čase mi splynuly do jedné beztvaré hmoty. Tenhle má šanci být jiný. „Chápu, že politikou nežijete, zkusím vám ji tedy přiblížit. A nejen ji. Svůj úhel pohledu. Jít nad pěnu dní. Osobně,“ představila Olga Richterová svůj newsletter na Facebooku.
😍 Fontová seznamka. Chcete vědět, jaké gůglí fonty spolu ladí? Tohle tvítvlákno poradí. (A pak si ještě skočte na kafe s psycholožkou fontů.)
🤔 Zpomalte, pomůže vám to. Největší lež o produktivitě odhaluje ve svém newsletteru Ozan Varol. „Nejlepší práci odvedete, když se uvolníte – zpomalte a dopřejte si čas a prostor,“ píše. „Myšlenky často nepřicházejí s třeskem. Není to žádná show. Velká věc nekřičí, že je velká věc. Na první pohled je spíše docela malá. A pokud nemáte v životě prostor, pokud je váš život plný neustálého žvanění, neuslyšíte ten jemný šepot, až přijde.“ Ozan dodává, že mentalita šlapání do pedálů je nepřítelem originálního myšlení. Naprosto souhlasím a už několik let mě děsí všeobecné úsilí o proměnění každé volné chvilky v nějakou činnost. Přitom všichni víme, kdy přicházejí nejlepší nápady – ve sprše, při běhání, těsně před usnutím. Ve chvíli, kdy „lenošíme“, zatímco podvědomí jede na plné obrátky. „Sundat nohu z plynu může být nejlepší způsob, jak zrychlit,“ uzavírá Ozan Varol.
💌 Žrádlo pro kreativce. Když se věnujete designu a marketingu, není newsletterů o designu a marketingu nikdy dost, no ne? Jeden takový píšou v Kolabu. Nejenže je napěchovaný tipy od lidí z Kolaba, ale zároveň se na kreativní tipy ptají i široko daleko. Zatím vyšlo pár měsíčních vydání, takže je nejvyšší čas je všechny zpětně projet a přihlásit se, aby vám neutekl ten příští.
❤️🩹 Zásnuby v inboxu. Jennifer Lopez se dala podruhé dokupy s Benem Affleckem. Stará láska nerezaví, znáte to. Ale to, co mě na tom zaujalo nejvíc, byl fakt, že to svým fanouškům oznámila newsletterem – On the JLo.
👫 Najděte si beta čtenáře. „Pište za zavřenými dveřmi, přepisujte s otevřenými,“ radil Stephen King v knize O psaní. Když posíláte do světa knihu, to poslední, co chcete, je, aby vyfasovala v recenzích jednu hvězdičku a pohrdavý komentář navrch. Proto potřebujete beta čtenáře. Lidi, kteří si přečtou, co jste ze sebe vymáčkli, a nabídnou vám zpětnou vazbu z pohledu běžných čtenářů. V podstatě jde o klasické uživatelské testování – beta čtenáři nejsou profíci, ale nadšenci, kteří rádi čtou a zajímají se o vaše téma. Bec Evans sepsala podrobný návod, jak s nimi pracovat – kde je najít, jak jim klást otázky, čeho si všímat apod.
🕰️ Naplánujte odeslání. Jasně, můžete pracovat v noci, ale proč na to upozorňovat, že? Existuje na to jednoduchý hack – naplánovat odeslání e-mailu na později. Třeba v Gmailu se to dělá šipkou u tlačítka Odeslat. Můžete se tak tvářit, že jste na e-mail odpověděli až v nějakou lidskou hodinu, a ne jako šílení workoholici v půl třetí ráno.
🤯 Zoom dusí kreativitu. Jestli chcete vydolovat více kreativních nápadů, vynechte videokonference a sejděte se osobně. Výzkumníci si ve studii uveřejněné v magazínu Nature vzali do parády více než 600 lidí, kteří se ve dvojicích snažili přijít s nápady, jak inovativně využít bublinkovou fólii nebo frisbee. Pak měli minutu na výběr toho nejlepšího. Porotci po prozkoumání jejich nápadů zjistili, že dvojice pracující na Zoomu nabídly menší počet idejí. Proč? Nezbytnou přísadou kreativity je, že lidé při osobním setkání spoléhají na vizuální podněty ze svého okolí. Jenže na virtuální slezině všichni zírají jen na monitor a uniká jim spousta asociací. On-line schůzky nás taky přikovají na místo a nehybnost kreativitě neprospívá. Když už se tedy pouštíte do on-line brainstormingu, tak si u toho aspoň vypněte kameru a zkuste pochodovat po místnosti.
📚 Stoik o obsahových newsletterech. „Žádná znalost by mě nepotěšila, i kdyby byla výtečná a blahodárná, kdyby měla být jen mým majetkem,“ napsal Seneca v listech Luciliovi. Sdílejte know-how, pište obsahové newslettery.
🧱 Quartz zboural zeď. V květnu 2019 skončila velká část obsahu serveru Quartz za placenou zdí. Necelé tři roky poté ale zeď padla. Většina newsletterů (kromě několika prémiových) tak už je pro všechny čtenáře zdarma – jediným limitem je, že vás Quartz po přečtení tří článků měsíčně vyzve k zadání e-mailu. Enjoy!
🔝 Učte se od nejlepších. Když se newsletterová esa dělí o své tipy, byl by hřích je neposlouchat. Ashley Guttuso zmiňuje ve svém newsletteru Opt in Weekly pár zajímavých postřehů. Osobně mě okouzlily poznámky Dennise Shiao a Ann Handley. Shodli se na tom, že často jsme posedlí laděním předmětu e-mailu, ale málokdo už se věnuje optimalizaci jiné části – od koho e-mail přichází. „Pokud si s odběrateli vybudujete hluboký a důvěryhodný vztah, budou vaše e-maily otevírat a otevírat bez ohledu na to, co je napsáno v předmětu,“ uvedl Dennis. A Ann doplnila: „Na řádku ‚Od‘ záleží více než na předmětu.“ Nezapomeňte si vyzobnout i další tipy.
📈 To je fofr, panečku. Před osmi měsíci měli tři miliony odběratelů, teď už čtyři, píše CNBC. Denní newsletter Morning Brew roste neuvěřitelným tempem. Původní obchodní zpravodaj pro vysokoškoláky z Michiganské univerzity už dávno vyrostl ve velký mediální dům – z garážovky vznikla firma zaměstnávající přes 230 lidí. A výrazně rostou i příjmy. Za loňský rok společnost utržila zhruba 50 milionů dolarů (téměř všechny příjmy plynuly z reklam). To je mimochodem více než dvojnásobek oproti tržbám z roku 2020.
🔎 Hledejte společné body. „Pokud chcete začít s vedlejším projektem, snažte se najít to, čím se překrývá s něčím, co už děláte. Izolované projekty mají tendenci selhávat,“ říká zakladatel ConvertKitu Nathan Barry v příběhu o tom, jak budoval lokální newsletter From Boise.
😎 Byl jednou jeden obsah. Neville Medhora ve svém newsletteru The S.T.U.P.I.D. Email připomíná, že vytvořený obsah byste neměli použít jen jednou a pak ho nechat ležet ladem. On sám postupuje takto: z blogu vytvoří scénář pro video na YouTube a z toho ještě krmivo pro své sociální sítě. Říká tomu „kaskádový obsah“.
🎙️ Substack šlápl do podcastů. Jacob Kastrenakes píše v newsletteru HotPod, že původně newsletterová platforma už přetáhla první podcasty z Patreonu. Je to ale podle něj prašť jako uhoď. „Obě umožňují tvůrcům zhruba totéž – dávat obsah za placenou zeď. Patreon je flexibilnější, nabízí různé úrovně předplatného, zatímco Substack má jednotnou cenu. Patreon si taky bere nižší podíl z plateb (8 % oproti 10 % u Substacku),“ uvádí. Přesto ale přiznává Substacku jednu velkou výhodu: „Pokud vás přestane bavit, můžete si vzít e-mailové adresy a platební údaje svých odběratelů a odejít.“
👀 Předmět, předmět, předmět. V Klaviyo si vzali do parády předmět e-mailu a rozebrali ho na součástky. Měl by být dlouhý, nebo krátký? (Krátký.) Měl by být napsaný velkými písmeny? (Ne.) Měly by v něm být vykřičníky? (Ale no tak.) Co tedy funguje? Třeba uvedení jména odběratele, dále neformální tón, otázky (nezapomeňte je ale uvnitř newsletteru zodpovědět), čísla, vyvolání zvědavosti, emoji (když jich je jako šafránu). Jen jako vždycky pamatujte na to, že nejde o univerzální návod – na vaše publikum může fungovat něco jiného. To moje mi třeba každý měsíc odpouští triviální předmět v podobě „Dubnové Newslettery jsou tady“ a open rate se i přesto škrábe k 60 procentům. Takže – testujte, abyste našli vlastní cestu.
✍🏻 A ještě nášup. AWeber pro změnu sepsal tipy, jak ulovit více odběratelů. Rovnou se mrkněte na příklady. Zjistíte, jak otextovat tlačítko (protože Odeslat už nefrčí). Že v představení newsletteru musíte být struční, jinak vám potenciální zájemci utečou. Že byste si mohli pohrát i s barvami (ale nepřepískněte to a zachovejte dobrý kontrast). Že můžete popřemýšlet, jestli za odběr něco nenabídnout. A že byste to měli znovu a znovu testovat.
🇺🇦 Stojím za Ukrajinou. Najděte svůj způsob, jak pomáhat.
*** BACHA, REKLAMA ***
ℹ️ Chcete helfnout s newsletterem? Spolupracovat? Poradit se? Žádný problém, ozvěte se. Tedy pokud máme na mysli to samé – newsletter s chytrým a užitečným obsahem, který chcete posílat svým klientům. Na rozesílce akčních letáků a velkovýrobě spamu se nepodílím. (Pro představu – obsahový newsletter funguje i obchodně, protože buduje dlouhodobé vztahy, které zase vedou k tomu, že u vás lidé rádi utratí peníze. Jen za loňský rok nám obsahový newsletter ve 4 Kavkách přinesl skoro 100tisícový obrat.)
Z dětského pokoje k milionové značce
MrBeast se dostal na titulku časopisu Rolling Stones. Mazec!
Dvoumetrový čahoun, občanským jménem Jimmy Donaldson, posbíral na svém youtubovém kanálu přes 94 milionů odběratelů. A fór je, že tenhle týpek, který obdivuje Elona Muska nebo Steva Jobse, usilovně bourá algoritmy YouTubu a natáčí videa jako třeba „Snědl jsem největší kus pizzy na světě“, je introvert.
Pokud ne tohle, tak vás nejspíš na zadek dostane fakt, že náklady na výrobu mnoha jeho videí šplhají k milionu dolarů. Může si to dovolit díky finančnímu perpetuu mobile, které vytvořil – ve svých videích často náhodně rozdává peníze lidem, což zvyšuje počet zhlédnutí, to zase přináší větší výdělky a ruku v ruce s nimi přicházejí dražší a šílenější videa.
MrBeast začal doma v ložnici natáčet komentáře k hrám před deseti lety. Dnes mu je 23 let, zaměstnává 60 lidí na plný úvazek a vybudoval mediální impérium, které si za loňský rok přišlo jen na hlavním kanálu na 54 milionů dolarů. Další příjmy má z vlastního rozvážkového řetězce MrBeast Burger s 1600 pobočkami po celé zemi. A merch mu měsíčně vydělá zhruba 500 tisíc dolarů.
Hra, sada, zápas.
Jenže Jimmy Donaldson ještě nekončí – momentálně buduje tři velká produkční centra, do kterých nejspíš přitáhne další tvůrce digitálního obsahu. Bůhví, kam až to v další dekádě dotáhne. V době, kdy si Elon Musk pořizuje celou sociální síť Twitter, není těžké si představit, že MrBeast jednou taky spolkne nějaké to mediální království.
Už teď by mohl mít lusknutím prstů smlouvu s Netflixem nebo jiným streamovacím gigantem. Jenže jeho cíl je jiný – touží zůstat na platformě, která ho proslavila, a stát se největším youtuberem všech dob. „Chci mít největší kanál na YouTube,“ má jasno. Momentálně je pátý. Pořád je ještě kam stoupat.
Jeho příběh je fascinující, dejte si ho (jen je to tedy opravdu kláda). Dozvíte se v něm, že neutrácí peníze jen za videa, ale hodně se věnuje i filantropii. Že se kvůli YouTubu vykašlal na výšku a máma ho vyhodila z domu – když jí pak řekl, kolik měsíčně vydělá, odešla do důchodu a nastoupila u něj. A k tomu zjistíte o MrBeastovi spoustu dalších věcí, které můžete dávat při pokecu u kafe k dobru.