Květen 2025: O pěti letech vydávání
Moje Newslettery slaví pět let. Za tu dobu vyrostly na 3226 čtenářů a já jsem si odnesl pár lekcí – třeba: pravidlo 85 procent, banka nápadů jako nezbytnost a proč je důležitá odpověď na každý e-mail.
5 let Newsletterů: pravidlo 85 %, obsahová banka a další lekce
Je to přesně pět let od prvního vydání. Premiérové Newslettery jsem poslal na pět adres – z toho dvě byly moje, k tomu jsem přihodil e-mail mojí ženy, mámy a kamarádky. Toto vydání už doručuju 3 226 čtenářům (a pořád i sám sobě, ženě a mámě).
Za těch pět let se stalo něco, s čím jsem na začátku nepočítal – okolo Newsletterů vzniklo skvělé publikum. Našel jsem v něm nové přátele, bavil se se spoustou expertů, tvůrců, kolegů. Byly taky na začátku dalších projektů – přihrály mi třeba Tvůrcast, videokurz Mistrovství e-mailu, firemní i veřejná školení efektivního psaní, na kterých spolupracuju s expertem na srozumitelnost Daliborem Behúnem, nebo Fosilní palivo, které natáčím s Romanem Věžníkem.
Tenhle projekt mi tak splnil to, co jsem si na začátku všech těch pandemických lockdownů na jaře 2020 vysnil – že to bude moje obsahová laboratoř, ve které si budu hrát a zkoumat vlastní tvorbu pod mikroskopem, aby z toho mohli těžit i ostatní.
Proto bych teď chtěl shrnout to nejdůležitější, co si z těch pěti let odnáším.
Už jsem někdy mluvil o konzistenci?
Hmm, znáte mě, takže víte, že jsem velký fanda pravidelnosti a konzistence v publikování. Nebudu to tady omílat znovu – snad jen doplním, že konzistence je možná, i když se člověku děje život.
Když se věci hroutily, když nic nešlo podle plánu, stejně jsem sedl k počítači a připravoval Newslettery. Ne vždycky to byl ohňostroj myšlenek, ale nepřerušil jsem řadu. Myslím, že měsíční formát je dlouhodobě nejudržitelnější frekvence bez extra velkých obětí. Navíc mi vždycky dával prostor, abych si obsah dobře promyslel.
Abyste měli představu – nad každým vydáním strávím kolem dvaceti hodin (na začátku to bylo i hodně přes třicet hodin). Přesto si dokážu představit, že takhle budu pokračovat dalších pět let. Nevyhořel jsem – a ani jednou jsem vážně nepomyslel na to, že se na Newslettery vybodnu a další už nepošlu.
Pomohlo mi k tomu pravidlo 85 procent.
Pravidlo 85 procent
Jsem z něj tak nadšený, že o něm mluvím, kudy chodím. Na začátku jsem bojoval s perfekcionismem. Jenže 100 procent je pohyblivý a zatraceně mrštný cíl – nikdy ho netrefíte, pokaždé uteče. Teď brousím věci maximálně na 85 procent – v takovém stavu už jsou dost dobré, abych se za ně nestyděl a aby mohly ven.
Jasně, pořád se dá něco vylepšovat, přidávat, upravovat. Ladit věci donekonečna. Na posledních 15 procentech můžete propálit hodiny a hodiny času. A já je kdysi pálil – pak jsem byl nervózní jako pes a poslední dny před odesláním Newsletterů se mnou nebyla řeč. Jenže ladění zbylých 15 procent vám nic moc nepřinese – stejně nikdo kromě vás ten rozdíl nepozná.
Pokud je článek, který píšu, srozumitelný, má jasnou strukturu, odpovídá na hlavní otázky čtenáře, obsahuje všechno podstatné, co jsem chtěl říct – jde do světa.
Jak poznáte, že jste překročili hranici 85 procent? Opakovaně předěláváte stejný odstavec, pochybujete o věcech, které jste už měli za hotové, nebo pitváním v nějakém detailu trávíte čtvrtinu celkového času a ještě to není hotové.
Omezte si – stejně jako já – počet editačních kol. Jo, někdy nejsem úplně spokojený, ale když pošlu tu zatracenou věc dál, mám příště prostor pro zlepšení. Bez tohohle pravidla by bylo těžké dodržet měsíční kadenci Newsletterů. A víte co? Často právě ta vydání, ze kterých jsem nebyl úplně na větvi, zabodovala víc než ta, u kterých jsem měl velké oči.
Zjistil jsem, že lidé v e-mailu neočekávají dokonalost. Spíš chtějí uvěřitelnost – pro mě je důležité, aby byl co nejmenší rozdíl mezi tím, jak působím naživo a jak v e-mailu. Co píšu a co říkám.
A aby mě to pořád bavilo, občas si do některých vydání schovávám nějaké interní vtípky, legrácky, které často odhalí jenom moji nejbližší (a někdy ani ti ne).
Aspoň nějaký systém se hodí
Další věc, kterou jsem si osvojil, je vést si banku nápadů – systém, jak sbírat postřehy, myšlenky, tipy. Člověk má psát z přebytku nápadů, ne ve stresu z jejich nedostatku.
Proto se snažím pořád plnit banku nápadů (už jste četli o studně Eddieho Shleynera?) – a klidně tam nechávám myšlenky dlouho zrát. Ne každé téma použiju hned v dalším vydání, spíš je to tak, že mi do chystaného čísla probublají postřehy staré rok i déle. Je to takový myšlenkový kompost a pro mě je to nesmírně funkční systém.
O počtu hodin, které nad Newslettery strávím, už byla řeč, ale jak je rozděluju? Až 70 procent času je kurátorská práce – procházím zdroje a zahazuju odpad. Zbylých 30 procent je psaní a editování.
Proč to dělám?
Každý z vás dostává desítky, spíš stovky e-mailů denně – chci, abyste se na ten můj jednou za měsíc těšili, abyste ho otevírali mezi prvními. Proto taky každý kus textu, který v Newsletterech je, prochází mým testem sdílení – musím si říct: „Jo, to bych někomu fakt řekl.“
Přemýšlím o newsletteru jako o dárku v inboxu, který si lidé budou chtít rozbalit.
Občas to vychází víc, občas méně. Vždycky ale myslím na další zlaté pravidlo newsletterů, že nikdo nechce mít v e-mailu sračky.
Odpovídám na každou reakci
Další velké ponaučení? Odpovídat. Vždycky. Newsletter je vztahové, ne transakční médium. Pro mě to znamená, že u odpovědí strávím už docela dost hodin měsíčně, protože vedu průběžné konverzace se zhruba stovkou nejaktivnějších čtenářů. Pak jsou ještě další, kteří píšou méně často.
Je to skvěle investovaný čas, protože lidé nejen děkují, ale často přidávají svoje postřehy. Počet odpovědí na Newslettery je jedna z nejdůležitějších metrik, kterou mám – přivedl mě k ní před lety kamarád Tom Herlík z Anglofila. Měl pravdu, jako vždycky.
Díky němu jsem přestal tolik řešit čísla a začal budovat vztahy. V Substacku mám open rate nad 50 procent, ale už dlouho nečistím databázi, takže mi dobrá čísla trochu zrezla. Jednou se na to vrhnu a vezmu to dřevorubecky, až budou lítat třísky, ale zatím mě to nechává chladným (možná mě probudí, až spadnu pod 50 procent). Click rate mě taky moc nezajímá. Zkrátka, na tyhle metriky trochu sere pes.
Newslettery beru jako konverzaci s lidmi – a když ta z minulého měsíce trochu utichne, nové vydání ji znovu nastartuje.
A funguje to kupodivu i byznysově. Newslettery a aktivity kolem nich tvoří čím dál větší část mých příjmů – školím, dělám workshopy nebo audity newsletterů. Klienty nijak aktivně neoslovuju, jen píšu Newslettery a občas někde přednáším. Nešel jsem žádnou zkratkou, i když jsem možná mohl – Newslettery až doteď rostly doporučováním, za reklamu jsem nepustil ani chlup.
Tři hlavní lekce z Newsletterů
1. Psát konzistentně: Kdybych se dnes neobjevil ve vaší schránce, mnozí z vás by mi napsali, jestli se mi něco nestalo. Těší mě, že jsem součástí vaší rutiny.
2. Čas a trpělivost: Neexistuje zkratka k dobrému publiku. Růst zabere roky, ale je to dobrá investice, která se nakonec začne vyplácet, když na ni nespěcháte.
3. Mít vlastní pohled: Občas se mnou nesouhlasíte. Občas přidáte vlastní pohled, svoji zkušenost, něco, co jsem přehlédl. A přesně proto chci psát aspoň dalších pět let.
Díky, že Newslettery čtete! 🎉
Napsal jsem příručku, která vám pomůže nastartovat jakýkoliv obsahový projekt
Chcete začít s nějakým svým projektem, ale nevíte, jak na to? Právě jsem dopsal praktický playbook, který vás tím provede – od první myšlenky až po první opravdové fanoušky.
Proč většina začínajících tvůrců selže?
Nemají plán. Vím to, zažil jsem to. Proto vám chci dát do ruky návod, postavený na mých vlastních zkušenostech a know-how z více než 130 dílů Tvůrcastu.
Pět kapitol + praktické nástroje
✓ Proč se stát tvůrcem – jak najít téma, které vás bude pohánět
✓ První kroky – jak začít bez perfekcionismu, s pevnými základy
✓ Od nuly k fanouškům – jak tvořit publikum na zelené louce
✓ Udržitelný projekt – jak zavést systém pro dlouhodobou tvorbu
✓ Růst a monetizace – jak přemýšlet o tom, kam dál s celým projektem
Plus: Tvůrčí kompas, startovací seznam, plán experimentů, audit udržitelnosti, růstový kompas.
Co dostanete?
Kompletní digitální příručku (46 stran v PDF) – praktický návod s postupy, šablonami a pracovními listy. Přečtete za večer (nebo dva), další den už makáte na svém projektu.
Je to know-how, které vám ušetří měsíce tápání.
Myslím, že je to taky perfektní dárek pro kamarády, kteří chtějí rozjet podcast, blog, newsletter nebo třeba youtubový kanál, ale pořád to odsouvají. Teď už nebudou mít žádnou výmluvu.
Rychlý newsletterový tip
Velikost písma v newsletteru je důležitá. Opakovaně se potkávám s tím, že mi do e-mailu nechodí písmenka, ale blechy.
Pište si: doporučená velikost písma je 16 px a více.
Newsletter není kniha – lidé ho čtou rychle, často na mobilu, často mezi jinými aktivitami. Čím víc jim čtení zjednodušíte, tím líp.
✅ Rychlý checklist čitelnosti:
Používáte písmo 16 px nebo větší?
Máte dostatek bílého místa mezi prvky?
Jsou vaše tlačítka dostatečně velká i na mobilu?
Používáte kontrastní barvy pro důležité prvky?
Moje dřívější tipy:
Zaznělo v Tvůrcastu
Každé pondělí ráno vydávám nový díl Tvůrcastu, podcastu pro nezávislé i firemní tvůrce. Zadarmo jsou sudé epizody, všechny jsou k mání jen pro podporovatele a členy naší on-line komunity na Discordu.
Co jsem v Tvůrcastu probíral v květnu?
127. díl: Uvítací e-maily. Tajná zbraň pro váš newsletter
Uvítací e-maily (nebo celé uvítací série) mají výrazně vyšší otevíratelnost a konverze než běžné newslettery. Zjistěte, jak udělat v inboxu dobrý první dojem – a připravte uvítací e-mail tak, aby vám pomohl proměnit nové odběratele v opravdové fanoušky (a pak i zákazníky).
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – od 103 Kč měsíčně)
128. díl: Obsahový projekt jako kariérní výtah. A proč budou firemní tvůrci k nezaplacení
Jak začít s vlastním obsahovým projektem – tipy pro zaměstnance i pro firmy. Jaké výhody přináší tvůrčí mindset. A proč firmy, které podporují své zaměstnance v tvorbě, získají náskok před konkurencí.
129. díl: Už jste vyzkoušeli vibewriting? To je psaní s AI v zádech
Už jste to u mě v Newsletterech četli v dubnu – ale dal jsem to dokupy i jako podcastový díl, jestli si to chcete pro změnu poslechnout.
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – od 103 Kč měsíčně)
130. díl: Myšlenka je král. Lekce od šéfa Disneyho z roku 1991
Prošel jsem si memorandum Jeffreyho Katzenberga z roku 1991, bývalého šéfa filmového studia Disney, a našel v něm pár fajnových postřehů k obsahovým projektům. A třeba i varování před iluzí zaručeného úspěchu.
Chcete psát lépe a efektivněji s AI v zádech?
V květnu jsem toho stihl víc než jenom příručku pro začínající tvůrce. Naplánoval jsem taky Promptně – můj nový týdenní newsletter o psaní s AI jako parťákem.
V červnu začnu a budu v něm každou středu posílat pečlivě promyšlenou jednohubku, ve které chci propojit:
✓ Osvědčené principy dobrého psaní z mojí 20leté praxe
✓ Praktické postupy vibewritingu – psaní v dialogu s AI nástroji
S čím vám chci v Promptně pomoci?
Psát lépe – s technologiemi i bez nich
Jak si zachovat autentický rukopis v době automatizovaného obsahu
Objevit nové možnosti psaní s AI
Chci se zaměřit na každodenní praxi – jak s AI psát dobré e-maily, příspěvky na sociální sítě nebo články, jak rozvíjet nápady, tříbit podklady, editovat texty, využívat AI jako beta čtenáře apod.
Nebude to žádné další zpravodajství o AI nástrojích. Jen moje postupy a experimenty, které vám usnadní psaní.
Speciální cena pro čtenáře Newsletterů:
Pro vás je cena do 8. června jen 118 korun měsíčně
Od 9. června pro všechny: 177 korun měsíčně
Tahle výhodná cena vám přitom zůstane napořád, pokud nepřestanete Promptně odebírat.
Funguje s jakýmkoliv AI nástrojem – ChatGPT, Claude, cokoliv preferujete.
P. S.: Jednou měsíčně pošlu ochutnávku zdarma – můžete sledovat, jestli o něco nepřicházíte.
Co mě cvrnklo do nosu
🎂 Narozeninová cena mistrovských videokurzů. Moje Newslettery sice slaví 5 let, ale kam se hrabu na portál Na volné noze – tomu už je 20! Klobouček, fakt. A navrch slaví parádními cenami hned čtyř vyňuňaných videokurzů – za 1490 kaček teď seženete moje Mistrovství e-mailu, Cestu do médií od mojí ženy Alice, Svobodné cestování (život a práce v karavanu) od kamaráda Víti Války a Mistrovství přípravy kávy & latte art od božanů Petry Střelecké a Adama Obrátila z brněnské kavárny Industra.
🧑🏫 Nejvíce se ve třídě naučí učitel. James Clear napsal: „Pokud se chcete nějaké téma opravdu naučit, ‚učte‘ ho. Napište knihu. Učte ve třídě. Vytvořte nějaký produkt. Založte společnost. To, že něco skutečně děláte, vás donutí naučit se cokoliv mnohem lépe, než zvládnete pouhým čtením.“ Dá se to někde podepsat?
⚠️ Buďte hrdí na to, co jste vytvořili. „Znám spoustu lidí, kteří asi nejsou dost hrdí na to, co dělají,“ řekl už před pár lety americký raper Tyler, the Creator. „Nevím, jestli se chtějí tvářit, že jsou v pohodě, nebo nechtějí být moc hladoví, ale třeba šoupnou svoji písničku jednou do storíčka na Instagramu – a to je všechno,“ doplnil. Jenže to je sakra málo. Jak na to kouká on? „Něčím jste si prošli. Něco jste vymysleli. Nahráli jste to. Ne na jeden zátah, kus po kusu. Upravili jste to, smíchali. Vydavatelství někomu zaplatilo, aby přišel s obalem alba, a nakonec celá ta věc fakt vznikla. Chcete mi říct, že se na to pak vykašlete a dáte si to jednou jedinkrát na sociální sítě? Zbláznili jste se? Pořád propaguju album, které vyšlo před rokem. Vložil jsem do toho projektu příliš mnoho času a energie na to, abych ho jen tak šoupl na instáč a zapomněl. Ne, sakra! Dejte o tom vědět lidem. Buďte hrdí na to, co jste vytvořili.“
📖 Jak lépe psát? Musíte nejdřív lépe číst. Protože dobré psaní začíná dobrým vkusem. Pokud nepečujete o svoji informační dietu, jste v pytli. Základní pravidlo: Čtěte to, co ostatní nečtou. Takže méně zpráv a aktuálních trendů, více „akumulované moudrosti lidstva“, jak říká David Perrell. Kdysi jsem sepsal, jak jsem se k pomalému čtení vracel – a byla to trnitá cesta. Teď a tady si to připomínám proto, že s tím znovu trochu zápasím.
🧠 Proč si nepamatujete, co jste včera četli. Německý psycholog Hermann Ebbinghaus už na konci 19. století zjistil, že polovinu nových informací zapomeneme během pár dní. Naše mysl je jako děravé vědro – plníme ho, i když pořád teče. Je normální, že si za měsíc po přečtení skvělé knihy pamatujete jen útržky. Ale co s tím? Biflování je na nic – lepší je, když se k informacím opakovaně vracíte. Znovu a znovu. Taky je dobré propojovat nové poznatky s tím, co už víte – čím víc tomu rozumíte, tím víc si zapamatujete. A hlavně – buďte vybíraví a dopředu se rozhodněte, co fakt chcete v hlavě udržet.
🇺🇦 Pomáhejte Ukrajině. Najděte svůj způsob, díky!
Opoziční ticho po pěšině
Po e-mailové nudě z ODS jsem se těšil na grilování nějakých těch opozičních newsletterů. Šoupl jsem svoji e-mailovou adresu hnutí ANO a s trochou sebezapření i SPD – a čekal jsem. A čekal. Dodneška nic nepřišlo. Žádná reakce, žádné potvrzení registrace, natož newsletter.
Hmm, možná ho nepotřebují. Možná víc muziky vytěží z řetězových e-mailů (mimochodem, těm se chci příště taky trochu pověnovat).
Každopádně – v červnu jsou na řadě Piráti.