Prosinec 2021: Letošní sumář
Je konec roku, doba bilancování a ohlížení se přes rameno. Člověk přitom zjistí, kolik se toho už dozvěděl a kolik toho mezitím stihl zase zapomenout.
Tak šel rok
Je konec roku, doba bilancování a ohlížení se přes rameno. Člověk přitom zjistí, kolik se toho už dozvěděl a kolik toho mezitím stihl zase zapomenout. A proto jsou tu roční sumáře, sloužící jako osvěžovny paměti, že ano? Tenhle slouží k osvěžení té mé, ale můžete ho využít taky. (Anebo si dejte rovnou kompletní archiv.)
Leden
Na začátku roku 2021 si Twitter pořídil Revue, což je jeden z nástrojů pro newsletteristy. Twitter dlouhodobě není příliš úspěšný v tom, jak ze svých akvizic udělat hity. Spíš je dobrý v jejich pohřbívání. Ale Revue zatím dýchá, a když v něm posíláte svůj newsletter, můžete si přihlašovací formulář připíchnout i na svůj twitterový účet.
Paul Jarvis, který už svůj populární newsletter Sunday Dispatch pověsil na hřebík, v lednu taky radil, jak na dobrý e-mailing. Neuškodí si to zopáknout, protože je to krátké – musí být pro zákazníky užitečný, musí být konzistentní, musí být zábavný, musí jít k věci a musí mít osobní šmrnc.
Únor
V únoru jsem mluvil s ilustrátorem Vojtou Juríkem o kreslených vtipech, které podle mě skvěle oživují jakýkoliv obsah – nejen newslettery, ale i blogy, weby, sociální sítě, tištěná média. „Bohužel většina lidí neuvažuje jako ty. Spíše mám pocit, že se zadavatelé kresleným vtipům vyhýbají, aby neztratili serióznost. Přitom obrázek často řekne víc, než co dokážeš sdělit slovy na celé stránce,“ říká Vojta. Takže – buďte odvážnější a nebojte se kreslených fórů. (Mimochodem, Vojta rozjel vlastní projekt Wordless Cartoons, ve kterém kreslí sám pro sebe i pro fanoušky.)
A proč má Vojta rád newslettery? „Pro introverty je to jedna z nejjednodušších cest, jak o sobě dát vědět. Nikdy bych si nestoupl na ulici a neříkal bych lidem, co se mi povedlo. Ale psát o sobě mi nevadí.“ Jo, to by sedělo.
Zajímavé newsletterové postřehy sepsala Janel Loi, která píše newsletter Brain Pint: „Mějte jasno, pro koho píšete. Zapracujte na přihlašovací stránce. Ukažte archiv. Potvrzovací e-mail využijte jako startér konverzace nebo jako návod pro odběratele, jak vás mohou zařadit na whitelist (aby vás spamové filtry pustily dál).“ A autorka newsletteru The Profile Polina Pompliano přidala tři další rady: „Pokud chcete rychle růst, zaměřte se na kvalitní obsah. Nenapodobujte jiné lidi, čtenáři oceňují autenticitu. Nejlépe píšu, když píšu pro sebe.“
Březen
V březnu jsem o newsletterech vyprávěl na think-tanku Na volné noze a sepsal jsem 30 lekcí, které mi dal rok s newslettery.
Duben
V dubnu jsem díky skvělé práci kamarádů Lukáše Záruby a Honzy Murina spustil katalog obsahových newsletterů Blogletter.cz. Ke konci roku je v něm už přes 80 kousků, další přibývají a fakt je z čeho vybírat. Mám z toho radost.
Květen
„Původně jsem chtěl dělat podcast. Jako správný ajťák a technoid jsem si nejdříve nakoupil kompletní techniku a pak si vyzkoušel povídání s pár kamarády. Až tehdy jsem zjistil, že to není nic pro mě. Tak jsem došel k newsletteru,“ řekl mi v květnu Filip Molčan o vzniku jeho Zpráv z lesa. Newsletter považuje za součást své exitové strategie: „Chci opustit všechny sociální sítě. Newsletter vytváří silnější vztahy s lidmi. Olajkovat status je snadné, ale napsat odpověď na e-mail vyžaduje více energie a času.“ Zajímavé – od té doby nad tím neustále přemýšlím taky.
Filip přidal i šestici svých newsletterových rad. „Zjistěte si, jestli téma, o kterém chcete psát, bude někdo skutečně číst. S četností newsletteru se držte při zdi a snažte se udržet rozumnou kvalitu obsahu. Na počátku si nic moc neslibujte. I když máte v zásobě více obsahu, nenatahujte newsletter a limitujte počet tipů – bude vás to nutit vybrat jen to nejzajímavější. Pokuste se nezabřednout do výběru nástroje. Vytěžte své sociální sítě, jak to jde, s publikem je jednodušší newsletter ladit.“
Od Johna Swartzweldera, scénáristy Simpsonových, jsem si vyzobl zajímavý tip, jak psát. „Velmi těžké je psaní, přepisování je relativně snadné a docela zábavné. Proto píšu své scénáře vždycky co nejrychleji celé, pokud možno hned první den. Když pak druhý den vstanu, scénář je hotový. Je mizerný, ale to nejtěžší mám za sebou. Na mně je, abych to opravil. Takže jsem se zbavil velmi těžké práce – psaní – a přes noc ji vyměnil za snadnou – přepisování.“
Červen
V červnu jsem si o renesanci newsletterů povídal s Danielou Kunz, autorkou Minimalistického občasníku (ten má nyní pauzu). A líbil se mi tip Terri Lee o tom, že byste si měli udržet mentalitu zelenáčů. „Klíčem k úspěchu je přijmout fakt, že neznáte všechny odpovědi, bez ohledu na to, jak zkušení jste. Když zůstanete pokorní, budete se moci učit od ostatních. Všichni pochybujeme o svých schopnostech a máme strach, že nejsme dost dobří, ale pokud si to přiznáte, lépe tyto pocity využijete jako své palivo,“ říká.
David Perrell navíc prozradil, jak přemýšlet o psaní. „Buďte jedinou osobou, která může dělat to, co děláte,“ napsal například ve skvělé zkratce k tomu, jak se odlišit a vybudovat si osobní monopol. A dál? „Pište pro chytré lidi, bavte se a začnou se dít dobré věci.“ Nebo: „Skvělé psaní bývá vedlejším produktem konzistence.“ (Jinými slovy – čím více textů napíšete, tím více jich bude postupem času dobrých.) A taky: „Zapomenutelná práce je prvním krokem k té výjimečné. Než Chris Rock natočí speciál pro Netflix, odehraje 40 nebo 50 malých představení v New Brunswicku ve státě New Jersey. Chodí tam znovu a znovu, aby své vtipy vypiloval.“
Červenec
V červenci mi Dan Tržil prozradil, že v Česku denně vznikají tři nové podcasty. Většinou rozhovorové. „Jenže začít dneska dělat podcast s tím, že si budeš povídat se zajímavými lidmi, je blbost. Je tu deset dalších, už etablovaných podcastů, které dělají přesně to samé,“ varoval. A doporučil přemýšlet o uzavřených sériích. „Je lepší vydat desetidílnou sérii o něčem, zhodnotit, co fungovalo, co ne, a pak se pustit do další sezóny. Je to zajímavější než tlačit nekonečný seriál.“
To odpovídá myšlence Craiga Moda, který napsal, že většině newsletterů by prospělo, kdyby byly časově omezené. Takovým newsletterům se říká pop-up newslettery. „Je něco silného v tom, když víte, že existuje konec – to platí pro autora i čtenáře. Hodnota vynechaného čísla nekonečného seriálu rychle klesá k nule. Zatímco hodnota každého čísla časově omezeného seriálu si udržuje trvalou a smysluplnou hodnotu.“ (Navíc je to skvělá rada, pokud nechcete u newsletterování vyhořet.)
Kromě toho v červenci Denisa Hrubešová a David Slačálek založili a spustili službu Pickey, kde už taky najdete pár zajímavých newsletterů. Je to obdoba Patreonu, propojující tvůrce obsahu a jejich fanoušky, kteří mají možnost zaplatit za obsah v korunách.
Srpen
V srpnu mě zaujalo tvrzení Patricka McKenzieho, který uvedl, že e-mail (tedy psaní e-mailů pro různá publika, správa doručené pošty a spousta dalších témat souvisejících s e-maily) je jednou z nejdůležitějších dovedností dneška, i když se nikde nevyučuje. Budete prý mít o 10 % lepší kariéru, když dvojnásobně vylepšíte své e-mailové schopnosti.
O prázdninách jsem taky začal s psaním deníku, což je tip Ann Handley, která každý den začíná čtvrthodinovými zápisky z minulého dne. Její zápisník je sbírkou náhodných věcí, které ale později slouží jako útržky článků, základ pro prezentace, nápady na knihy.
„Můžete dokumentovat věci, které se jinak snadno ztratí. Svět se na nás řítí příliš rychle,“ říká Ann a má svatou pravdu – schválně, pamatujete si ještě, jak jste prožili vánoční svátky? Člověk má vždycky neotřesitelnou víru ve vlastní paměť, ale ta přitom pravidelně selhává. Navíc si každodenním psaním budujete tvůrčí svaly. „Zvyky praktikované jen jednou týdně nejsou zvyky. Jsou to povinnosti,“ zdůrazňuje Ann.
Září
V zářijovém vydání přiblížila Wendy Stillerová, proč píše Mixletter. „Pomáhá mi, abych se dívala na šperky očima zákazníků – o některých věcech si myslím, že nikoho nezajímají, jenže se nakonec ukáže, že to je právě téma, o kterém lidé chtějí číst víc,“ říká.
V září navíc odstartovalo Gazetisto, zbrusu nová tuzemská platforma pro placené newslettery, podcasty nebo obojí. A Alex Kantrowitz psal o efektu newsletterové sítě: „Čtení v e-mailové schránce je vzkvétající nové chování, které si mnozí teprve začínají osvojovat a které se bude dále upevňovat, jakmile s ním lidé získají dobré zkušenosti. Je dobrá doba na psaní do inboxu a je skvělá doba na čtení v něm.“
Možná i proto to od letoška na Substacku zkouší s newsletterovým románem na pokračování třeba taková esa, jako jsou Salman Rushdie nebo Chuck Palahniuk.
Sám jsem se v září rozepsal o síle domina – mám totiž pocit, že lidé podceňují sílu postupných kroků a vytrvalosti. Místo toho hledají jednoduché vzorce a snadná řešení – říká se tomu taky úspěch přes noc. Síla domina měla velký ohlas, tak snad se vám podařilo převrhnout první dílek nějakého velkého projektu.
Říjen
V říjnu mě nadchl přístup amerického stand-up komika Kevina Harta, který budoval své publikum tak, že při svých vystoupeních v klubech dával na stoly vizitky se vzkazem: „Kevin Hart potřebuje vědět, kdo jste.“ Lidé mu na nich nechávali svůj e-mail, on si je po vystoupení sesbíral a setřídil podle měst – jakmile se tam chystal na další show, už diváky oslovil napřímo. Takže kariéru začal databází plnou e-mailů a nyní vede fungující zábavní impérium, které oslovuje miliony lidí a vydělává miliony dolarů.
Listopad
Z listopadového vydání mi v hlavě pořád rezonují slova Ondry Ilinčeva o otevřeném sdílení know-how: „Sdílejte všechno, co umíte. Přidaná hodnota výrazně převáží potenciální negativa – zvýšíte svou autoritu v oboru a nepřijdete ani o zakázky, protože lidi vás nakonec stejně požádají, abyste to udělali za ně.“ Lépe bych to neřekl.
Josh Spector navíc přidal tip, jak se ptát, abyste dostali správnou zpětnou vazbu. „Když někomu ukážete kus své práce a zeptáte se ho, co si o tom myslí, pravděpodobně vás nebude chtít urazit a řekne, že je to v pořádku. Příště se ho rovnou zeptejte, co je na tom špatně. Lidé vám možná neřeknou, co chcete slyšet, ale máte větší šanci na pravdivou kritiku.“
Prosinec
Rok 2021 je u konce. Příjemným překvápkem pro mě bylo, že newslettery v pokračující pandemii zafungovaly jako skvělá seznamovačka – zprostředkovaly mi bezvadný networking a poznal jsem díky nim zase spoustu skvělých lidí.
A taky jsem si osvěžil inbox novými českými a slovenskými objevy. Letos mi dělaly radost třeba tyhle kousky (už je taky odebíráte?):
Zprávy z lesa (Filip Molčan o přírodě, technologiích)
Mixletter (Wendy Stillerová o architektuře i špercích)
Milej zlatej (Roman Věžník nejen o copywritingu)
Ivana píše (Ivana Štefková a její životní postřehy)
Strudel (Roman Maštalíř o Applu a jablečném světě)
Boundedly Rational (postřehy vědce Jana Kulveita, převážně ke covidu)
CopyLetter (Gabka Koščová a její copytipy)
Newsletter Jakuba Ptačina (každý týden jedna glosa a tip na knihu)
Kolem na kole (Roman Meliška o moderní městské mobilitě)
Patrickův newsletter (Patrick Zandl o technologiích a budoucnosti)
pyré letter (Hana Němečková o médiích, popkultuře, jídle a všem dalším, co ji zajímá)
Z doslechu (týdenní shrnutí, co zaznělo ve vybraných podcastech)
Stackuj.cz newsletter (Josef Tětek hlavně o bitcoinu)
Romanův newsletter investorům (Roman Mikulenčák o disruptivním investování)
Investiční zpravodaj (Michala Janatová o událostech na trzích)
Portu Newsletter (týdenní přehled zpráv z finančních trhů)
#Holkyzmarketingu (expertní newslettery i dění v komunitě)
Co mě cvrnklo do nosu
🐝 Jako v úlu. Začal jsem testovat nový newsletterový nástroj Beehiiv. Stojí za ním Tyler Denk – před časem pomáhal v Morning Brew rozjíždět doporučovací program, díky kterému tenhle newsletter vyrostl až na více než 2,5 milionu odběratelů. A mimochodem, právě doporučovací program je součástí Beehiivu.
🤔 Bádání nad obsahem. Během necelého půlroku oslovilo Pickey okolo dvou stovek tvůrců, kteří hledají cesty, jak si díky němu nechat platit za obsah. Ale není to jednoduchá písemka, přiznává spoluzakladatelka služby Denisa Hrubešová v rozhovoru na Lupě. „Někteří tvůrci se zaregistrují a nic nevytvoří, jiní přispívají pravidelně a zvládají svůj byznys rozjíždět lépe,“ říká s tím, že řada tvůrců promýšlí dva nebo tři měsíce koncept, jakým způsobem chtějí tvořit, jakou výši předplatného nastavit, jestli budou nabízet videa nebo podcasty apod. V rozhovoru mluví taky o neúspěchu erotické sekce, plánu na aktivním oslovování zajímavých autorů, zápletkách při budování služby i plánech do budoucna.
👫 Co ta první tisícovka, hmm? Alex Garcia z Marketing Examined vyzpovídal pět zakladatelů a tvůrců newsletterů – zajímalo ho, jak se dostali k první tisícovce odběratelů. Třeba Alex Lieberman z Morning Brew (teď ho odebírá 2,5 milionu čtenářů) mu řekl, že první dva roky newsletter spíše živořil. A tak oslovil vyučující na univerzitě s tím, jestli by mohl newsletter během tří minut představit studentům. To samé zopakoval v různých podnikatelských klubech v kampusu. Poté rozdal papírky, kam studenti napsali jméno a e-mail – ručně je pak zařadil do databáze. Tak získal pro Morning Brew prvních 2000 odběratelů. (Trochu to připomíná Kevina Harta a jeho sběr kontaktů v klubech během stand-upů, že?) A teď se mrkněte i na další tipy.
🤬 Noreply je zlo. Čas od času najdu v inboxu newsletter, u kterého v adrese odesílatele stojí noreply@domena.cz. Nejde na něj odpovědět – a abych se o to raději ani nepokoušel, připíšou někteří odesílatelé pro sichr ještě pár milých slůvek jako „na tento e-mail neodpovídejte“. Je to spolehlivý způsob, jak mi sdělit, že na mě kašlou. A má to i spoustu dalších much – vysvětlí vám to Naomi West.
🔬 Aby věda nebyla věda. Thomas McKinlay posílá newsletter Ariyh, ve kterém přetavuje vědecké poznatky do marketingové praxe (a bývá to fajn počtení). V rozhovoru pro Letterlist přibližuje, proč jeho newsletter vznikl. „Z frustrace, že využít vědecký výzkum v podnikání trvá příliš dlouho. Proč bychom měli čekat roky, někdy i desetiletí, než někdo napíše knihu o tom, co funguje? Necháváme peníze na stole,“ říká. Dodává, že ani Google, kde nějaký čas pracoval, nepoužívá nejnovější poznatky: „S výjimkou hrstky týmů.“ A tak když se těsně před začátkem pandemie ocitl v Barceloně a bez práce, pustil se do tvorby. (Mimochodem, ten divný název Ariyh vychází ze zkratky pro Academic Research In Your Hands.)
📹 Osmý gif světa. Pokud potřebujete vytvořit GIF z YouTubu, Vimea, Facebooku a dalších služeb, mohl by se vám hodit GIFRun.
😎 Mentoři k pohledání. Už jste si prosvištěli The Knowledge Project? Na dosah ruky tu máte nejchytřejší mentory na světě – laureáty Nobelovy ceny, generální ředitele, investory, olympioniky, miliardáře… Za projektem stojí Shane Parrish, zakladatel bezvadného blogu a newsletteru Farnam Street.
📚 Jeden článek týdně, jedna kniha ročně. Chcete napsat knihu? Tak začněte newslettery. Nebo články na blog. Takový je alespoň přístup Dereka Siverse. A má recht. Než sníst na posezení celého mamuta, je lepší ho spořádat na několikrát. Když si mamutí úkol v podobě knihy rozdělíte na 40 až 50 kratších článků na dané téma, můžete je na konci proměnit v jednotlivé kapitoly a ejhle – máte knihu! Navíc si díky takovému psaní můžete krásně otestovat, jak vaše téma rezonuje u publika, na které cílíte. (Začněte teď v lednu a v prosinci máte hotovo.)
🧠 Kdo má rád brainstorming? Já ne. Nikdy jsem neměl. Na většině brainstormingů, kterých jsem se účastnil, vznikla místo hromady skvělých nápadů jen hromada kravin. „Brainstorming je způsob, jakým dobré nápady umírají,“ píše Ozan Varol. Důvod? Každému brainstormingu dominuje několik silných jedinců, kteří berou kyslík všem ostatním. Navíc první nápady, které bývají často průměrné, slouží jako kotva pro všechny následující a stahují je ke dnu. A k tomu všemu brainstorming není anonymní, takže v něm hraje prim strach z oslabení vlastní pozice a nastupuje autocenzura. Ale přesto existují čtyři způsoby, jak mozkošturm zefektivnit – můžete je u Ozana Varola omrknout.
🐦 Aby tvíty hezké byly. Aplikace Poet umožňuje udělat ze svého nebo cizího obyčejného tvítu tvít o fous hezčí. A pak ho třeba šoupnout do newsletteru.
ℹ️ Jedna stránka stačí, drahoušku. Pokud potřebujete vytvořit jednoduchou stránku pro sběr newsletterových kontaktů, možná by vám mohla stačit služba Carrd. V základu je zdarma a je plně responzivní.
📝 Kdo, co, proč a jak. Chystáte na příští rok newsletter? Udělejte si nejdřív domácí úkol. A pak se toho, co si sepíšete, zkuste držet.
💬 Ať se děje cokoliv, důležitý je přístup. „Život je z 10 % to, co se stane, a z 90 % to, jak na to zareagujete,“ řekl pastor Charles R. Swindoll. Skvělá rada – a nejen pro rok 2022.