Tvůrcast: podcast a komunita tvůrců
Podcast pro všechny, kteří natáčejí videa, nahrávají podcasty, píšou blogy, posílají newslettery. Pro ty, kteří už tvoří, i ty, kteří se tvořit chystají. Každý týden probereme jedno téma, které se vám šikne, abyste se svým obsahovým projektem nezahučeli ve slepé uličce. Hlavní pravidlo? Minimum omáčky, maximum praxe.
Pokud se vám Tvůrcast líbí, můžete být součástí jeho on-linové komunity na Discordu, kde si obsahoví tvůrci radí mezi sebou.
Přehled epizod
Epizoda 36: 5 rad pro tvůrce od Warrena Buffetta
Co vás jako obsahové tvůrce může naučit jeden z nejlepších investorů planety? Možná vás to překvapí, ale je toho docela dost. Řeč bude o času, dobrém výběru, radách, chybách nebo budoucnosti. Díky, Warrene!
Epizoda 35: Podporujte své tvůrce. Jinak o ně přijdete
Protože jsme zároveň tvůrci i konzumenti, měli bychom být k jiným tvůrcům mnohem vnímavější – měli bychom tvořit komunitu, která se navzájem podporuje. Když na sebe budeme kašlat my jako tvůrci, jak můžeme chtít, aby se na nás nevybodli ostatní?
Epizoda 34: Fonty jsou jako oblečení. Vybírejte pečlivě
Každý font vyvolává u vaší cílové skupiny jinou emoci. Jak vybírat písmo pro obsahové projekty? Zeptal jsem se na to psycholožky fontů Andrey Grigerové.
Epizoda 33: Bez dobrých vztahů do obsahu nelez
Proč by měly být pro obsahové tvůrce důležité dobré vztahy? To je nějaká blbost, ne? Není. Vztahy jsou spolu s funkčním tělem a hlavou bez bordelu základem vaší tvůrčí síly. Teprve když tyhle tři pilíře ovládnete, můžete jít se svým hlasem do světa a nebát se, že vás to semele.
Epizoda 32: Pravidlo tří let. Upište se k němu krví
Jako obsahoví tvůrci si osvojte pravidlo tří let. Říká, ke kolika letům práce se máte zavázat na startu každého obsahového projektu, než se rozhodnete, jestli má, nebo nemá smysl pokračovat. Proč je to důležité?
Epizoda 31: Tvůrci a daně. Kirill Juran radí, co si pohlídat
Máte jako začínající obsahoví tvůrci hokej v živnostech, daních a podobných laskominách? Servíruju první pomoc od experta – Kirilla Jurana, šéfa společnosti Simple Tax and Law, zaměřené na daně, účetnictví a právo v on-line podnikání.
Epizoda 30: Jak se měří úspěch vašeho podcastu
Existuje mnoho způsobů, jak měřit úspěšnost vašeho podcastu. Můžete omrknout tvrdá data ve statistikách podcastových aplikací, ale taky sledovat nehmatatelné metriky. Jaké?
Epizoda 29: Jak zmáknout novou dovednost
Obsahoví tvůrci se prakticky pořád pouštějí do něčeho nového. Ale jak nejlépe ovládnout novou dovednost? Podle mě potřebujete tři důležité ingredience – naservíruju vám je, abyste se do toho mohli hned pustit.
Epizoda 28: Tvůrci vs. umělá inteligence. A co autorská práva?
Když smícháte umělou inteligenci a autorská práva, jak velký guláš vznikne? Zeptal jsem se advokátky Petry Dolejšové – udělá vám jasno v tom, co si můžete dovolit, když si vezmete k ruce nástroje AI.
Epizoda 27: Petra Dolejšová radí, jak na autorské právo
Autorské právo je velká bolest, protože spousta lidí – a samozřejmě mnozí tvůrci mezi nimi – s ním neumí nakládat. Neví, jak to funguje. A tak jsem pozval na kafe advokátku Petru Dolejšovou, abych si na to posvítil.
Epizoda 26: Co víte o strategické prokrastinaci? Zkuste to!
Znáte ty řeči: Na úkolech musíte začít pracovat hned! Pokud jste se nechali strhnout bojovníky proti prokrastinaci, sundejte nohu z plynu a přibrzděte. Jak už to bývá, nic není černobílé. Když tvoříte, je naopak naprosto klíčové dopřát si čas i na nicnedělání.
Epizoda 25: Beze srandy! Co se můžou tvůrci naučit od komiků
Co se můžete jako obsahoví tvůrci přiučit od stand-up komiků Jerryho Seinfelda, Chrise Rocka, Kevina Harta, Stevea Martina a dalších? Je toho docela dost.
Epizoda 24: Kreativita má dlouhé nohy. Proč byste měli chodit
Co dělat, když chcete podpořit svou kreativitu? Více chodit. Zdánlivě obyčejná procházka vede k volnějšímu toku myšlenek a větší kreativitě. Jak to funguje? A jak chůzi zapracovat do svého denního režimu?
Epizoda 23: Jak si najít svoje téma
Vyjasníme si, jak najít správné téma pro váš obsahový projekt, abyste vydrželi dlouho. Po čem sáhnout a čemu se vyhnout? Jaké otázky si položit, než začnete?
Epizoda 22: Jak psát dobré popisy podcastových dílů
Tušíte, jak psát popisy podcastových epizod? Omrkl jsem, co radí ti nejpovolanější – koukl jsem pod ruce lidem, kteří mají na starosti popisy podcastů ve Spotify.
Epizoda 21: Máte syndrom podvodníka? Jak ho přetlačit
Znáte to – něco napíšete nebo natočíte, dostanete stovku pochval, ale jedna jediná uštěpačná poznámka stačí, aby vás poslala ke dnu. Najednou máte pocit, že stojíte za prd. Že všechno, co děláte, je k ničemu. Co s tím?
Epizoda 20: Jak dát na frak tvůrčímu bloku
Když jste obsahoví tvůrci, patří tvůrčí bloky tak nějak k věci. Zkrátka když tvoříte pravidelně, není divu, že se čas od času zaseknete. Co s tím?
Epizoda 19: Perfekcionismus je jako jízda se zataženou brzdou. Buďte nedokonalí
Věci se nerodí perfektní. A přesto o dokonalost spousta lidí usiluje. To, co vytvoříte, je jen otisk v čase – něco, o co jste se snažili se svou úrovní znalostí, vědomostí, životních zkušeností. Osvojte si triky, jak bojovat se svým perfekcionismem.
Epizoda 18: Názor je jako díra do zadku. Má ho každý. Jak na hejtry?
Když se rozhodnete být tvůrci, musíte počítat s tím, že na své cestě potkáte spoustu kritiků. To, co děláte, se nikdy nebude líbit všem. A z principu by se to ani všem líbit nemělo. Jak se naučit zvládat kritiku?
Epizoda 17: Jak propagovat podcast, aby posluchači přibývali
Pustili jste se do podcastu a hledáte cesty, jak ho dostat k posluchačům? Fajn, to je něco, co průběžně řešíme i v Tvůrcastu. A tak nastal čas, abychom se tomu společně mrkli na zoubek. Tady je pár tipů.
Epizoda 16: Jak vymyslet dobrý název
Proč by měl mít obsahový projekt vůbec nějaký název? Když máte se svým obsahem větší plány, udělá z něj vlastní název samostatnou jednotku. Navíc obsah beze jména se jednoduše špatně „prodává“. Jak na to?
Epizoda 15: Jak získat platící podporovatele
Když budujete obsahový projekt, jste uprostřed boje o pozornost. A takový boj nezvládnete s prstem v nose. Potřebujete mít po svém boku ty nejvěrnější fanoušky. Pokud je nedokážete oslovit, nebudete vydělávat.
Epizoda 14: Jak přemýšlet o vlastním placeném obsahu
V Česku funguje několik monetizačních platforem, které spojují obsahové tvůrce a jejich fanoušky. Pro ty z vás, kteří se chystají se svým placeným obsahem přiskočit na palubu, je to dobrá zpráva. Ale jak o vlastním placeném obsahu přemýšlet?
Epizoda 13: Jak na dobré rozhovory
S rozhovory se roztrhl pytel a hlavně v podcastovém světě to vypadá, že podcast bez rozhovoru jako by snad ani nebyl podcast. Rozhovory jsou všude, protože je lidé mají rádi a oceňují jejich autenticitu. Ale jak na ně, aby byly dobré?
Epizoda 12: Vše o odhlašování. A proč se z toho nepodělat
Každý rozchod je složitý. A bolí. Kupodivu sem patří i ty chvíle, kdy vám dá vale čtenář vašeho newsletteru. Že je to směšné? Možná. Ale i řada zasloužilých newsletteristů přiznává, že trvalo celkem dlouho, než se s odhlašováním odběratelů srovnali. O odhlašování se proto dozvíte vše – abyste z toho neměli tak těžkou hlavu.
Epizoda 11: 5 typů obsahových newsletterů. Ať víte, co psát
Obsahové newslettery jsou skvělým nástrojem pro budování vlastního publika. Možná už jste načatí a chcete je začít posílat – jenže nevíte, jaký by vám seděl. Poslechněte si o pěti typech obsahových newsletterů, jako stvořených pro sólotvůrce nebo menší týmy.
Epizoda 10: Obsahu je hromada. Vyberte pro svoje publikum ten nejlepší
Obsahu je tolik, že z toho většině jeho konzumentů jde hlava kolem. Jenže – tím se zároveň změnila pravidla hry. Dříve byl nedostatkový obsah a obsahoví tvůrci sytili hladové publikum. Dneska je nedostatková pozornost. A to přináší i novou příležitost – obsahové kurátorství.
Epizoda 9: Návod na spolupráci. Proč si nehrát jen na vlastním písečku
Velkou část obsahových projektů tvoří sólopodniky. Jenže každý, kdo někdy jezdil na kole, ví, že v pelotonu se jede líp než osamoceně v úniku. Obzvlášť když navrch ještě pořádně fouká. Ale ani jako sólotvůrci do toho nemusíte šlapat sami.
Epizoda 8: Patří podcasty na YouTube? A jak na to?
Možná vás to překvapí, ale podcastům vládne YouTube. Na první pohled to zní jako nesmysl, jenže statistiky mluví jasně. I o nich bude řeč. Tím nejdůležitějším tématem této epizody je ovšem to, na co všechno myslet a co udělat, abyste se svým podcastem na YouTubu uspěli.
Epizoda 7: Co dělat, abyste vydrželi. Jak na tvůrčí dlouhověkost
Když s obsahovým projektem začínáte, máte výhodu, že nikoho moc nezajímáte. Zprvu tak není podstatná kvalita, ale to, že se můžete učit. A díky tomu pak překonat skleněný strop mnoha tvůrců – tři díly podcastu, tři vydání newsletteru, tři články na blogu apod. Vážně, většina tvůrců nepřežije tři pokusy dostat svůj obsah mezi lidi.
Epizoda 6: Rychlokurz přežití pro obsahové tvůrce
Když se chcete stát tvůrci, měli byste na začátku pár věcí vědět. Třeba to, že vás obsahový projekt může semlít, když si nedáte pozor. Tenhle díl berte jako kápézétku pro každého obsahového tvůrce, protože podle průzkumů bývá riziko vyhoření nepříjemně vysoké.
Epizoda 5: Jaké domácí úkoly udělat, než pošlete první newsletter
Máte už sepsaný první newsletter? Fajn. Je skvělé, že jste se nezasekli v bludném kruhu plánování a opravdu něco vytvořili. Ale to ještě není všechno – je pár věcí, které byste před první rozesílkou měli stihnout. V této epizodě zjistíte, které to jsou.
Epizoda 4: Vlastní newsletter není tak blbý nápad, jak říkají všichni okolo
Když vám poradíme, abyste lidem posílali vlastní newsletter, možná si budete nevěřícně ťukat na čelo. Jenže newslettery nemusí být jen prostoduché prodejní e-maily. Do e-mailů můžete svým odběratelům posílat obsahové newslettery, které dávají hlavu a patu. Nejenže vás budou číst, ale taky doporučovat dál.
Epizoda 3: Jak spustit podcast. Krok za krokem k první epizodě
Přemýšlíte, jak začít s podcastem? Tady je pár tipů, od kterých se můžete odpíchnout. A kupodivu nebude řeč hlavně o technice. Spíše o tom, jak podcast nastavit, abyste ho zvládli rozjet a provozovat dostatečně dlouho na to, abyste s ním uspěli.
Epizoda 2: Jak získávat odběratele a budovat publikum
Když startujete obsahový projekt, jedno jaký, bývá nejčastější obavou, jestli to vůbec bude někoho zajímat. Abyste si udrželi motivaci, potřebujete publikum. To se snadno řekne, hůř udělá. Většina obsahových projektů začíná na nule. Nebo jen s minimem fanoušků. Tady máte kuchařku, jak se pustit do budování publika.
Epizoda 1: Jak přestat jenom konzumovat a začít něco tvořit
Většina lidí obsah na internetu jen konzumuje. Tvůrců je jako šafránu. Pokud mezi ně chcete patřit, je to skvělé! Možná tušíte, že to nebude jen tak. Zároveň to ale není žádná raketová věda. Pro začátek stačí udělat sedm kroků – v této epizodě si poslechněte, jaké to jsou.