Únor 2025: O vyvolávání deště
Čím více nástrojů pro zvýšení produktivity používáme, tím méně ve skutečnosti tvoříme. Je to podobně nesmyslné jako rituální tance, které mají přivolat déšť.
Možná víc tančíte, než tvoříte
Když si čteme o lidech z domorodých kmenů, jak tančí, aby přivolali déšť, míváme na tváři lehký úšklebek. Kde se bere ta naivní víra, že nějakými rituály přivolají vodou nasáklé mraky, kroutíme hlavou. Jak mohou být tak pověrčiví?
A pak strávíme hodiny výběrem platformy pro rozesílání newsletteru, vytvářením nesmírně detailních obsahových plánů a testováním čtyř nových aplikací pro správu poznámek, aniž bychom napsali byť jen jediný řádek.
Jsme stejně pověrčiví jako ti, kterým se vysmíváme. Máme vlastní „dešťové tance produktivity“ – rituály, které vypadají jako práce, přitom ale nepřinášejí žádné výsledky. Jediné, co nám dávají, je uklidňující pocit, že pro výsledek přece něco děláme.
Takové rituály provádíme s vážnou tváří profíků, s přesvědčením o důležitosti každého kroku. Jo, určitě – publikum stoprocentně ocení, že jsme výběrem „dokonalé“ fotky k článku strávili 45 minut, místo abychom za 5 minut vybrali nějakou dostatečně dobrou.
Co kdyby vás někdo celý pracovní den sledoval a zaznamenával, kolik času jste věnovali skutečné tvorbě a kolik času „přípravě na tvorbu“?
Jste si jistí, že byste z toho vyvázli s čistým štítem?
S termínem „dešťový tanec produktivity“ přišel podcaster Chris Williamson. Ten kdysi zkoušel všechno – od časovačů pro techniku Pomodoro až po poznámkový aparát v Notionu, který mu měl sloužit jako „druhý mozek“.
„Dělal jsem všechny ty rituály v zoufalé naději, že později ten den snad něco dokončím,“ poznamenal Williamson a popsal paradox produktivity: sezení u pracovního stolu, i když nepracujete, nebo vysedávání nad e-maily ve snaze snížit počet těch nepřečtených je jen zdáním produktivity. Produktivní naopak může být to, co tak na první pohled nevypadá – procházet se a přemýšlet, číst, navštěvovat nová místa, potkávat se s lidmi.
Williamsonovu metaforu „dešťového tance produktivity“ si pak vzal do parády Cal Newport, roztleskávač hluboké práce, a rozšířil ji: „Když vidíte kancelář plnou lidí, kteří zuřivě odpovídají na e-maily a přeskakují mezi videohovory, když sledujete sólo podnikatele, jak ztrácí celé dopoledne optimalizací svého AI asistenta, pozorujete dešťové tance.“
Všichni jsou zaneprázdnění, ale nikdo se neptá, jestli jejich pohyby nakonec skutečně otevřou oblaka. Čím více nástrojů pro zvýšení produktivity používáme, tím méně ve skutečnosti tvoříme. Navrch ještě donekonečna své systémy pipláme – a tím se zase vyhýbáme skutečné práci.
Newportova pointa je zdrcující – neměřte vstupy (kolik času jste strávili „prací“), ale výstupy (co jste skutečně vytvořili).
Hra, sada, zápas.
Tanečky obsahových tvůrců
Sledujte, jak pestrý bývá taneční repertoár, když se chcete pustit do nějakého obsahového projektu:
Dokonalá platforma. Substack, Medium, Ghost, vlastní web? Přece nezačnete jen tak psát nebo nahrávat, nejdřív je nutné porovnat funkce, přečíst všechny recenze, sledovat návody!
Dokonalé zázemí. Jaký je nejlepší mikrofon pro podcast? Co speciální osvětlení pro videa? Hmm, a co ideální program pro střih? Otázky, samé otázky!
Dokonalý výzkum. Psát jen tak z voleje? Kdepak! Je potřeba načíst všechny dostupné informace. (Jo, rešerše jsou důležité – ale neměly by být výmluvou pro nedokončování věcí.)
Dokonalá analýza. „Tento příspěvek měl o 2 % vyšší zapojení sledujících. Co když změním čas publikování?“ Jako vážně?
Dokonalý plán. Detailní obsahový kalendář na rok dopředu s perfektně vyváženými tématy je nanic, když jste tento týden zatím nenapsali ani čárku.
Dokonalá příprava. Sbírat certfikáty o absolvovaných kurzech jako Pokémony je jen propálený čas, pokud získané dovednosti nevyužijete v praxi.
A takových tanečků je ještě o fous víc. Mají jedno společné – můžete je předvádět donekonečna, bez jediného hmatatelného výsledku.
Proč máme tyhle rituály?
Spisovatel Steven Pressfield je v knize Válka umění nazval „odporem“ – je to naše tendence vyhýbat se těžké, smysluplné práci. „Na psaní není těžké samotné psaní. Těžké je sednout si a začít psát. Brání nám v tom odpor,“ napsal.
Pokud jste spisovatelé, kteří nepíšou, malíři, kteří nemalují, podnikatelé, kteří nikdy nezaložili podnik, znáte odpor jako své boty.
Lidé si „dešťový tanec produktivity“ hýčkají, protože jim dává:
Iluzi pokroku. Můžou všude mluvit o tom, jak jsou zaneprázdnění a co všechno dělají. Znáte přece to pyšné: „Promiň, nestíhám!“
Ochranu před neúspěchem. Když nic nevytvoří, nesetkají se s kritikou a nemůžou se cítit špatně.
Okamžité uspokojení. Organizování a přesouvání složek je jednodušší než promýšlení originálního článku.
Odklad nepříjemného. Tvorba vyžaduje kreativitu, kritické myšlení, trpělivost, intenzivní práci. A to je zatraceně náročné.
Jak víc tvořit a méně tančit
Postupy jsou různé.
Třeba Mark Manson, autor bestselleru Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le, drží „digitální půst“ – jeden den v týdnu tráví bez internetu a v těch zbylých má nastavený 30minutový limit na sociální sítě. „Nejlepší věci, které jsem kdy napsal, vznikly, když jsem byl offline,“ říká.
Spisovatel a podcaster Tim Ferriss praktikuje něco, čemu říká „nízkoinformační dieta“ – drasticky omezil konzumaci zpráv a sociálních médií. „Většina informací je jen šum, který vám brání vytvořit skutečnou hodnotu,“ tvrdí a soustředí se na vlastní obsah.
Ali Abdaal, youtuber a autor Pohodové produktivity, pro změnu využívá systém „obyčejných neděl“, kdy plánuje obsah na celý týden během 3hodinového bloku. Připraví si náčrty všech videí, která chce natočit, a v týdnu už se jen řídí plánem.
Podnikatelka Marie Forleo zase používá techniku seskupování podobných úkolů do časových bloků – natáčí například několik epizod svého pořadu najednou, místo aby to dělala na etapy každý týden.
Občas mohou být rituály užitečné
Ne každý rituál je na odstřel – pokud k němu přistupujete chytře a zdravě:
Krátká reflexe a plánování. Marketér Seth Godin začíná každé ráno 20minutovým plánovacím blokem, ale potom hned přechází k tvorbě.
Omezené zkoušení nástrojů. Chcete otestovat nový nástroj nebo postup? Dobře. Ale dejte si na to nejvýše týden – pak se rozhodněte a držte se svého rozhodnutí aspoň tři měsíce.
Rituály pro naladění. Spisovatel Haruki Murakami začíná každý den ve čtyři ráno stejnou rutinou – běh, hudba, psaní. Pomáhá mu to přepnout do tvůrčího režimu. Kamarád Robert Vlach si při psaní své druhé knihy osvojil podobnou rutinu – krátký ranní běh a návštěvu kavárny, kde si promýšlí, na čem bude ten den pracovat. V devět začne a intenzivně píše čtyři hodiny.
Sdílení procesů. Spisovatel Austin Kleon doporučuje sdílet své pracovní postupy s publikem – ale spíš jako vedlejší produkt toho, že skutečně tvoříte, ne jako náhradu tvorby.
Skoncujte s vyvoláváním deště
1. Omezená příprava
Jen limitovaná příprava vede k výsledkům, ta nekonečná ne. Určete si jasné časové hranice – na rešerše, na plánování apod. Pak už začněte tvořit.
2. Minimální práh
Nastavte si svůj základní standard – např. článek o 500 slovech, 10minutový podcast apod. Dokončete toto minimum, teprve potom vylepšujte.
3. Deník dokončeného
Využijte Newportův test: „Ptejte se, co jste dnes dokončili, ne jak jste byli zaneprázdnění.“ Nepište „pracoval jsem hodinu na článku“, ale „dokončil jsem hrubou verzi – má 1200 slov“.
4. Prostě jen sedět
Japonští zenoví mistři znají praktiku „šikantaza“ – prostě jen sedět. Adaptujte ji na „prostě jen psát“ nebo „prostě jen nahrávat“. Žádné sociální sítě, e-maily, odbíhání.
5. Vhodné prostředí
Pokud víte, že vás některé věci rozptylují, zbavte se jich – využijte aplikace, které omezí váš čas na sociálních sítích a zpravodajských serverech, vypněte notifikace nebo přejděte do leteckého režimu.
6. Veřejný závazek
Když oznámíte světu, že každé pondělí vydáte novou podcastovou epizodu, pravděpodobnost dokončení výrazně vzroste.
Skutečné metriky pro tvůrce
Pohlídejte si, jestli jenom netančíte:
Dokončené vs. rozpracované. Kolik projektů jste za poslední měsíc dokončili? A kolik jich máte rozpracovaných? Úspěšní tvůrci mají první hromádku o dost vyšší.
Publikační konzistence. Protože ta je důležitější než dokonalost. Podcaster Joe Rogan je proslulý železnou pravidelností svých epizod, ale ne každá z nich je mistrovským dílem.
Poměr čas/výstup. Sledujte, jaký je váš „čas na napsání článku o 1000 slovech“ nebo „čas na dokončení videa“. A jak se tento poměr mění v průběhu měsíců a let.
Inboxmánie
Každý měsíc představuju fajn newslettery. České i zahraniční.
1. Cesty za čtenáři. Věděli jste, že mezi druhým a sedmnáctým rokem života se učíte téměř jeden nový výraz každou hodinu, kdy jste vzhůru? Celkem si za tu dobu vybudujete slovní zásobu s 60 tisíci slovy. Takové postřehy sdílí spisovatelka Klára Smolíková v novém newsletteru – ale píše i o tom, jak dostat děti ke čtení, nebo o zkušenostech z knižního trhu.
2. Peníze, procenta a prosperita. David Navrátil je hlavní ekonom ze Spořky. O své roli říká, že jeho cílem není servírovat přesné předpovědi, ale hledat scénáře budoucího vývoje a rozpoznávat rizika. Komentovat trendy a doplňovat kontext. Proto mě jeho glosy o lidech, jejich chování a rozhodování, ekonomice, růstu, penězích a prosperitě tak baví.
🔥 Naučte se psát tak, aby to fakt četli
V éře informačního přehlcení a těkavé pozornosti čtenářů se psaní změnilo v bojové umění. Nikdo nás nepřipravil na to, jak zaujmout čtenáře, na které skáčou notifikace ze všech stran.
Ale to se teď změnilo.
Spojil jsem síly s kamarádem Daliborem Behúnem, spoluautorem knihy Pište čtivě a srozumitelně, a vytvořili jsme kurz, který do základů změní váš přístup k psaní.
19. března | Praha | naživo
Co vás čeká:
Superpraktické tipy a triky, které zvýší čtenost vašich textů
Aktuální data o tom, jak lidé čtou – a bude to opravdový budíček
Hromada cvičení s okamžitou zpětnou vazbou
Konkrétní zlepšováky, které využijete hned následující den
Investujte pár hodin do dovednosti, která se vám bude hodit celý život.
Rychlý newsletterový tip
„Čtenář cítí to, co cítíte vy, když píšete. Pokud se při psaní nudíte, bude se nudit i čtenář,“ napsal copywriter Cole Schaffer.
Myslím, že je v tom kus pravdy – a dá se to přenést i na newslettery.
🔴 NEFUNGUJE: „Je pátek, tak musím ještě rychle nabouchat newsletter. Ach jo!“
Proč to nefunguje? Čtenáři vycítí, když píšete z povinnosti, když je to pro vás jen nudná rutina a když je taháte za nos.
🟢 FUNGUJE: „Tohle téma mě fakt nadchlo – už se nemůžu dočkat, až se o to podělím.“
Proč to funguje? Emoce probleskují mezi řádky. Ať chcete, nebo ne, vkládáte do textu něco, co nejde napodobit – opravdový zájem.
Hledejte v každém tématu něco, co vás skutečně zajímá. I v těch nejobyčejnějších věcech se dá najít nová perspektiva.
Moje dřívější tipy:
Zaznělo v Tvůrcastu
Nové díly Tvůrcastu, podcastu pro obsahové tvůrce, vycházejí každé pondělí ráno. Zadarmo je jen každá druhá epizoda, všechny jsou pro podporovatele a členy naší on-line komunity na Discordu.
Jaká témata jsem probíral v únoru?
114. díl: Obsah bez pravidel – co když si to děláme zbytečně složité
Pravidla v obsahové tvorbě jsou často jen „vynalezené tradice“ – žádné odvěké pravdy to nejsou, protože vznikly docela nedávno. Když se tvůrci ptají na „správné“ formáty, délku nebo načasování, možná se tím nechávají vést do slepé uličky – někdy je přitom nejlepší experimentovat.
115. díl: Proč se nebát změnit názor – a jak vám to pomůže v tvorbě
Spisovatel Malcolm Gladwell má osvěžující přístup ke svým obsahovým projektům. Říká, že změna názoru není slabost, ale příležitost. Jak se to může promítnout do tvorby? A taky doporučuje, abyste ukazovali svou práci brzy – a často. Nebo abyste si budovali víc světů. Proč?
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – od 103 Kč měsíčně)
116. díl: 10 lekcí od Arnolda. Jak na obsahové projekty jako šampion
Co se můžeme naučit od Arnolda Schwarzeneggera, kluka z rakouské vesnice, který dobyl svět? Desítka životních lekcí od chlápka, který uspěl jako kulturista, hollywoodská hvězda i kalifornský guvernér – pomůžou vám pohnout i s vašimi obsahovými projekty.
117. díl: Jak metoda 10-10-10 pomáhá k lepším rozhodnutím
Metoda 10-10-10 je jako vaše GPS navigace pro rozhodování – pomáhá vám vidět dál než za první roh. Jak tohle pravidlo Suzy Welch aplikovat na obsahovou tvorbu? A proč si při rozhodování položit otázku: Jaký dopad to bude mít za 10 minut, 10 měsíců a 10 let?
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – od 103 Kč měsíčně)
✨ Otto Bohuš vám radí dobře. Pokud ho ještě nemáte, kupte si můj videokurz Mistrovství e-mailu:
Co mě cvrnklo do nosu
🎙️ Byl jsem v podcastu. Zase! Pavel Pumprla říká: „Kdo neroste, zaroste!“ A pozval si mě, abych mu k tomu něco řekl i já. Co ze mě třeba vypadlo? Že nejlepší nápady přicházejí, když se přestaneme křečovitě snažit. Nebo proč v práci nutně potřebujeme kreativní prokrastinaci (třeba u deskovek). Nemohl jsem vynechat ani newslettery a péči o vlastní publikum. Dotkli jsme se taky „ejáj“ v tvůrčím procesu. Hezký poslech!
⌚ Kniha a práce na dvě směny. Podnikatelský poradce a zakladatel portálu Na volné noze Robert Vlach už má na kontě jeden bestseller, teď píše novou knihu. Jak kloubí psaní knihy s běžnými povinnostmi? Rozepsal se o tom v newsletteru Na volné noze. Pracovní den dělí do „dvou směn“. Ráno si jde krátce zaběhat a v kavárně si promyslí, na čem bude pracovat. Od devíti už intenzivně píše – využívá přitom aplikace pro blokování prokrastinačních webů, hlavně zpravodajství a sociálních sítí. Po čtyřech hodinách skončí a na dvě až tři hodiny si orazí. Někdy přihodí dvacetiminutový šlofík. Odpoledne se pouští do druhého pracovního bloku, ve kterém se věnuje běžné agendě, celkem čtyři až pět hodin. „Nakonec stačí jen zavčasu skončit, nepřepálit to a příliš nevybočit z optimálního cirkadiánního rytmu,“ píše Robert a dodává: „Na směny pracujeme svým způsobem všichni a je v zájmu našeho zdraví denní režim ladit co nejvíc; včetně spánku a doby, kdy jíme.“
🎧 Měsíční předplatné za podcasty roste. Čísla platformy Forendors za rok 2024 ukazují, že průměrný posluchač si oblíbeného tvůrce předplácí 362 dnů. Roste měsíční předplatné – loni to bylo 159 korun měsíčně (to je o 7 procent víc než v roce 2023) – i jednorázové platby za obsah, které se na Forendors přehouply ze statisíců přes milionovou hranici. Pořád platí, že naprostá většina fanoušků (91 procent) podporuje jednoho tvůrce. Pomalu ale stoupá podíl těch, kteří podporují dva tvůrce (z 5 na 8 procent). Upozornění: S Forendors spolupracuju.
⭐ Mistrovství je nejlepší cíl. „Bohatí si ho nemůžou koupit, netrpěliví ho nemůžou uspěchat, privilegovaní ho nemůžou zdědit a nikdo ho nemůže ukrást. Zasloužíte si ho jen tvrdou prací.“ – Derek Sivers.
⚒️ Úder mouder. Tentokrát jsme s Romanem Věžníkem ve Fosilním palivu probrali informační dietu (jak přežít pěnu dní) a pustili jsme se i do takového toho domácího reformování českého školství. Víte, že naše audiobrikety můžete pálit taky na Spotify nebo YouTubu?
🇺🇦 Pomáhejte Ukrajině. Najděte svůj způsob, díky!